Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document :
http://dspace1.univ-tlemcen.dz/handle/112/23168
Affichage complet
Élément Dublin Core | Valeur | Langue |
---|---|---|
dc.contributor.author | بلعربي, يوسف | - |
dc.date.accessioned | 2024-10-01T09:47:17Z | - |
dc.date.available | 2024-10-01T09:47:17Z | - |
dc.date.issued | 2023 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace1.univ-tlemcen.dz/handle/112/23168 | - |
dc.description | ملخص تتلخص تجربة الأثر لدى ليفيناس في كونها المسلك الرئيس الذي من خلاله يباشر تأملاته األساسية حول التقليد الفلسفي الغربي-الأنطو-تيولوجيا-والميتافيزيقا الغربية منذ بداياتها حتى هيدغر؛ حيث تكون الإيتيقا خيطه الناظم لهذه التأملات، ويكون الغيرمسلكه، يُبَيِّن من خلاله خراب كل فلسفات التمثل المؤسسة على الذاتية المتعالية. كما كانت الفينومينولوجيا المكان المنهجي الذي جعلت الإيتيقا والغيرية ممكنين. الأثر يمثل الجانب اللا-مفكر فيه، أو المتعذر تفكيره أصلا من خلال مقاربة ذاتية مكتفية بذاتها. وحده الغير قادر على اختراق هذه الذاتية مبينا هشاشتها وعزلتها، من خلال جعل الذات مسؤولة كليا عن الغير أو الغريب الذي تقترب منه الذات من خلال الأثر المتجلي في الوجه. هذا الأثر هو أثر اللا-متناهي أو الله المتعالي حتى الغياب، الذي يمكن أن نشير إليه بآخر الكينونة، أو بخالف الكينونة، أي أنه منفصل كلية عن الكينونة وعن الكائن أيضا، ومنه فإن اللا-متناهي أو الله ليس فكرة قابلة لإلحضار أو االإختزال في التمثل؛ وإنما الله لا يمكن إدراكه إلا باعتباره أثرا يمكن أن يكون قريبا أو مجاورا يتجلى في وجه الغير مُعَبِّرا عن غيرية According to Livinas, is about the central path through which he embarks on his fundamental reflections on the western philosophical tradition on onto teology and the western metaphisics from its begining up to now where ethics is its regulationg thread of these reflections and the other is his path through which he demonstrates the ruin of all philosophies based on transcendental subjectivity. Just as phenomenology was the methodolical possibility that made ethics and alterity possible. The trace represents the unthinking side, or the one that can not be thought at all through a subjective (self – suf) self-sufficient approach. Only other are able to penetrate this subjectivity, showing its fragility and isolation by making the self completly responsible for other person or the stranger whom the self approaches through the trace evident in the face. This trace or effect is an infinite trace or God transcendent to the point of absence which we can refer to as the other of being contrary to being. That is to say, it is completely separated from being. Hence the infinite or Go dis not an idea that can be brought or reduced to representation. But God can not be perceived except as an effect / impact that can be close or adjacent manifesting itself in the face of others expressing a radical otherness that transcends metaphysics or goes beyond it as ontology and establishes ethics as the first phylosophy | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | universty of tlemcen | en_US |
dc.subject | الأثر؛ الغير؛ الغيرية ؛ اللا-متناهي ؛ الوجه ؛ الإيتيقا ؛ الفينومينولوجيا | en_US |
dc.title | التحليل الفينومينولوجي لتجربة الأثرعند إيمانويل ليفيناس | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Collection(s) : | Doctorat en Philosophie |
Fichier(s) constituant ce document :
Fichier | Description | Taille | Format | |
---|---|---|---|---|
التحليل _الفينومينولوجي _ لتجربة _ الأثر_ عند _ إيمانويل _ ليفانس.pdf | 5,23 MB | Adobe PDF | Voir/Ouvrir |
Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.