Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace1.univ-tlemcen.dz/handle/112/23115
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorرحو, نوال-
dc.date.accessioned2024-09-29T12:40:00Z-
dc.date.available2024-09-29T12:40:00Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttp://dspace1.univ-tlemcen.dz/handle/112/23115-
dc.description.abstractالملخص: توصلنا من خلال بحثنا إلى أن الفلسفة الإسلامیة، وبالرغم من تأثرھا البالغ بالفلسفة الیونانیة إلا أنھا أبدعت أفكارا قیمة، استطاعت من خلالھا أن توفق بین الدین والفلسفة، ما جعل فلسفات عدیدة تنبھر بصنیعھا لتعمل ھي الأخرى على التوفیق بین دیاناتھا والتفكیر الفلسفي من مثل الیھودیة والمسیحیة وكان ذلك شائعا بكثرة في الفترة القروسطیة على ید كبار الفلاسفة من مثل الفیلسوف القرطبي المولد، یھودي الدیانة "موسى بن میمون" المفكر الذي أبدع في مجال الدین والفلسفة محاولا الجمع بینھما في مؤلفھ الضخم "دلالة الحائرین" الذي ضمنھ زبدة فكره الفلسفي، فھو رسالة مكونة من ثلاثة مجلدات موجھة إلى تلمیذه "یوسف بن عقنین"،بمعنى أن المؤلف موجھ لذوي الفھم الخاص ولیس لعوام النا س،فلیست الحقیقة بضاعة جاھزة، ولا شمسا ساطعة، إنھا تأبى إلا أن تخفي ذاتھا بغیة إیجاد المفكر أو الفیلسوف النادر الذي یصطادھا،كما لیست الفلسفة امرأة تھب نفسھا، إنما ھي تلك الأبیة التي تتستر كلما انتزع الحجاب عنھا لیجد الباحث فیھا حجابا آخر یجعلھ یعجز عن الوصول إلى مبتغاه، وذلك ما یستدعي بالضرورة حضور عامل التأویل لسائر النصوص Through our research, we concluded that Islamic philosophy, despite being deeply influenced by Greek philosophy, created valuable ideas through which it was able to reconcile religion and philosophy. This was widely popular in the medieval period at the hands of great philosophers, such as the Cordoban-born philosopher, the Jew of the religion “Musa bin Maimon,” the thinker who excelled in the field of religion and philosophy, trying to combine them in his huge book “Dalalat Al-Hareen” which included the butter of his philosophical thought. Three volumes are addressed to his student, "Youssef bin Aqnin", meaning that the author is directed to those with a special understanding and not for the common people, for truth is not a ready-made commodity, nor is the sun shining, it refuses but to hide itself in order to find the rare thinker or philosopher who hunts it, just as philosophy is not A woman blows herself, but she is that pride that hides whenever the veil is removed from her so that the researcher finds in her another veil that makes him unable to reach his goal, and this necessarily requires the presence of the interpretive factor for the rest of the textsen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniversty of tlemcenen_US
dc.subjectالتصوف الیھودي ؛ تعالیم القبالة ؛ رمزیة الحرف ؛ النص الدیني ؛ الفھم العقلي ؛ التأویل ؛ السلب ؛ الأفكار الباطنیةen_US
dc.titleالتصوف الیھودي في الأندلسen_US
dc.title.alternativeدلالة الحائرین عند ابن میمونen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Doctorat en Philosophie

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
التصوف_الیھودي_في_الأندلس.pdfالتصوف_الیھودي_في_الأندلس1,6 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.